zmień dział


Skontaktuj się z nami:
+48 12 656 51 58


6 kroków - nowa strona

6 kroków - nowa strona

Krok 1 - Definiowanie wymagań nowej witryny

Zespół projektowy, wraz z właścicielem witryny, precyzuje wymagania wobec nowej strony internetowej. Oczekiwania właściciela powinny uwzględniać oczekiwania potencjonalnego użytkownika serwisu. Trzeba spojrzeć na tworzony projekt z punktu widzenia osoby, która będzie odwiedzać witrynę i spróbować odpowiedzieć na pytania:

  • dlaczego taka osoba miałaby odwiedzić naszą stronę internetową,
  • jakie znajdzie na niej informacje,
  • co będzie mogła z nimi zrobić ? 

Na tym etapie powinniśmy wiedzieć, do kogo będzie kierowana strona internetowa, tak, by podczas kolejnych etapów tworzenia mieć przed oczami przeciętnego użytkownika witryny.

Należy także ująć w specyfikacji wszystkie rozwiązania techniczne potrzebne do osiągnięcia celu, np. przewidywaną liczbę osób odwiedzających witrynę, tak, by w zależności od niej przewidzieć odpowiednie rozwiązania serwerowe i wydajnościowe. 

Krok 2 - Definiowanie zawartości witryny

ikony plikówNa tym etapie trzeba ustalić, jakiego rodzaju informacje znajdą się na stronie i jak dużo ich będzie. Należy również zdefiniować, które obszary serwisu będą edytowalne, a w których treści będą umieszczone na stałe, jak np.

  • teksty,
  • materiały graficzne,
  • fotografie,
  • elementy do pobrania (.pdf, .doc, .xls, .ppt, ...),
  • pliki video (.mov, .flv, .wmv,  .avi, .ogg,    youtube).

Powyższe materiały należy posegregować w odpowiednie kategorie, a plikom należy nadać nazwy, które będą korespondowały z ich zawartością. Jakość i logiczny podział materiałów w znaczący sposób wpływa na czas wdrożenia serwisu. Jeśli materiały, które będą miały się znaleźć na stronie internetowej zostaną dobrze posegregowane, to w kolejnym etapie (krok 3) dużo łatwiej można będzie wyznaczyć działy logiczne serwisu.

Rodzaj materiałów ma także wpływ na ruch generowany przez serwis. Jeśli na stronie będą umieszczane duże pliki graficzne, czy też filmy, trzeba będzie przewidzieć dla takiej strony inne rozwiązanie hostingowe niż dla strony, na której będziemy umieszczać małe teksty z kilkoma zdjęciami. 

Krok 3 - Projektowanie struktury logicznej treści

Struktura logiczna treści to schemat, który pomaga nam ułożyć informacje tak, by były one czytelne dla potencjalnego użytkownika witryny. Właściciel witryny powinien zdecydować o priorytetach działów serwisu. Jeśli najważniejszy z całej strony ma być katalog produktów, czy dział z przetargami, musi to zostać zaznaczone. 

struktura logiczna strony internetowej

Projekt struktury logicznej treści przedstawia również ścieżki, którymi będzie mógł podążać użytkownik witryny. Projekt przedstawia tylko główne ścieżki, ale nie wyklucza oczywiście możliwości przemieszczania się miedzy treściami strony poprzez linki w treściach serwisu, a także docierania do różnych treści poprzez wyszukiwarkę na stronie. 

 

Krok 4 - Projektowanie układu logicznego witryny

układ logiczny witrynyProjekt układu logicznego witryny jest przeniesieniem struktury treści (krok 3) na konkretne elementy strony internetowej. W zależności od zdefiniowanych w poprzednim kroku priorytetów, wagi poszczególnych elementów muszą one w układzie logicznym witryny zajmować odpowiednią przestrzeń.

Trzeba znaleźć odpowiednie miejsce na znaki identyfikacyjne instytucji czy organizacji (logotypy), pomieścić istniejące treści, przewidzieć miejsce na treści, które pojawią się w przyszłości oraz pamiętać o tym, by pozostawić wolne przestrzenie, tak, by strona mogła "oddychać".

Można również zdefiniować tzw. punkty startowe, czyli 3 do 5 najważniejszych rzeczy, dla których użytkownicy będą odwiedzali naszą stronę i przedstawić je w sposób graficzny.

Projekt układu logicznego witryny przygotowywany jest w odcieniach szarości, co pomaga podczas analizy rozmieszczenia oraz zajmowanej przestrzeni elementów strony. Na tym etapie kolory tła czy fontów nie mają znaczenia. Przygotowujemy tylko odpowiednie miejsce dla treści. 

Sztywne, blokowe rozplanowanie przestrzeni nie jest wiążące dla późniejszego projektu graficznego, w którym mogą pojawić się zaokrąglenia i gradienty niwelujące wrażenie układu kolumnowego. 

Trzeba zwrócić uwagę na miejsca projektu, które muszą pomieścić treści dodawane w przyszłości. Projekt musi być "rozciągliwy", a w zależności od pojemności treściowej witryny będzie dłuższy, rzadziej szerszy. 

 

Krok 5 - Tworzenie projektu graficznego

projekt graficzny strony internetowej (Zakopane)

 

Aby stworzyć projekt graficzny, projektant powinien zapoznać się z systemem identyfikacji wizualnej firmy lub, w przypadku jego braku, wspólnie z właścicielem witryny dobrać odpowiednie dla konkretnej strony kolory, fonty i inne elementy graficzny (zdjęcia, ikony). 

Następnie ustalone, konkretne elementy graficzne zostają nałożone na projekt układu logicznego witryny (krok 4).

 

układ logiczny witryny
logotyp
kolory
fonty
zdjęcia
+                           ikony
----------------------------
projekt graficzny

 

Zazwyczaj strona internetowa powinna posiadać 2 do 3 kolorów  wiodących. Kolory te pojawiają się jako nagłówki, elementy menu, linki w tekście, elementy nawigacyjne. Inne kolory mogą się pojawiać na zdjęciach, czy ikonach, jednak nie powinny zanadto przytłaczać innych elementów strony. 

 

Krok 6 - Umieszczanie treści

Gotowy projekt graficzny jest "cięty" na mniejsze elementy, tak, by każda ikona, czy banner był osobnym plikiem graficznym. Pliki te są następnie układane w funkcjonalną stronę internetową (HTML).  Teksty tymczasowe zastępowane zostają docelowymi informacjami, które mają znaleźć się na stronie. 

 

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In pulvinar venenatis leo. Mauris id odio nec ante posuere lacinia. Suspendisse dui. Aliquam erat volutpat. Maecenas posuere, erat sed convallis aliquet, lacus sapien dictum magna, ac vulputate urna odio at dolor. Maecenas lorem arcu, pharetra id, viverra non, elementum id, nisi.   strzałka w prawo W dziale "Co możemy dla Ciebie zrobić?" prezentujemy Państwu informacje o usługach serwisowych, outsourcingu i rozwiązaniach sieciowych oferowanych przez naszą firmę,. Jeśli jesteście Państwo zainteresowani stroną internetową, którą można samodzielnie uaktualniać, informacje na ten temat odnajdziecie Państwo również w tym dziale. W tym samym dziale znajdują się również informacje nt. integracji oprogramowania autorskiego z zewnętrznymi aplikacjami.

 

Na tym etapie strona zostaje umieszczona na lokalnym  serwerze  wdrożeniowym, gdzie można podglądać jak z godziny na godzinę na stronie pojawia się coraz więcej treści. W zależności od pojemności witryny i jakości materiałów do umieszczenia proces ten może trwać dłużej bądź krócej. Kiedy na stronie będzie już odpowiednia ilość materiałów, można ją przenieść na serwer docelowy i pokazać całemu światu. 

Zainteresowany stroną internetową? A może interesujesz się nad zakupem aplikacji internetowej? Zadzwoń do nas! 

 

Więcej informacji:

tel. (12) 656-51-58 i/lub e-mail: sprzedaz@escsa.pl