zmień dział






Przewagi terminali płatniczych, czyli jak uwolnić się od gotówki

Przewagi terminali płatniczych, czyli jak uwolnić się od gotówki

Data publikacji: . Zaaktualizowano: 2023.01.31

  1. Jak najmniej gotówki - przewaga terminali płatniczych
  2. Korzyści dla klientów z dostępności terminali płatniczych
  3. Korzyści dla sprzedawców z posiadania terminali płatniczych
  4. Terminal jako narzędzie wielofunkcyjne
Terminal płatniczyŻyjemy w świecie, w którym obrót bezgotówkowy staje się powoli standardem. Przekonani o wyższości plastikowej karty nad portfelem wypchanym banknotami i ponad miarę obciążonym brzęczącymi monetami, często irytujemy się, napotykając miejsca opatrzone złowieszczym hasłem ,,płatność tylko gotówką". I choć takich punktów handlowych jest coraz mniej (albo tak nam się tylko wydaje), to wciąż z łatwością mogę wyliczyć kilkanaście sklepów w mojej okolicy, w których terminali brak. Są to i warzywniaki, i całkiem spora kwiaciarnia, i mały sklepik spożywczy, a nawet licząca się w Krakowie cukiernia, mająca kilka lokali na terenie całego miasta. Czyżby opierały się duchowi czasu? I jak to się ma do polityki państwa w temacie  kas fiskalnych?  Myślę, że większość z właścicieli wspomnianych lokali handlowo-usługowych nie dostrzega po prostu korzyści z posiadania terminali płatniczych. O nich może za chwilę, a na razie przyjrzyjmy się, jakie jest stanowisko państwa w tej materii.

Jak najmniej gotówki - przewaga terminali płatniczych

Polska, jak wiele państw UE, dąży do eliminacji gotówki z obrotu. Służy temu m.in. projekt fiskalizacji on-line i wprowadzenia e-paragonu, mający na celu ograniczenie szarej strefy, optymalizację ściągalności podatków, stworzenie standardów płatności bezgotówkowych (więcej na ten temat: e-Paragon i fiskalizacja online). Obecnie Ministerstwo Rozwoju pracuje nad zmianami w prawie, które z czasem wprowadzą obowiązek przyjmowania płatności bezgotówkowych przez wszystkie podmioty zobligowane do fiskalizacji swoich przychodów. Wspólnie z bankami oraz organizacjami płatniczymi MR dąży do stworzenia kompleksowego programu wsparcia obrotu bezgotówkowego. Co więcej, aby zminimalizować finansowe skutki powszechnego wprowadzenia terminali do użytku utworzony zostanie specjalny fundusz, który pokryje koszty obsługi transakcji bezgotówkowych oraz POS-ów. To jednak melodia niedalekiej przyszłości. Jednak już dziś terminale płatnicze odsłaniają liczne zalety. Przyjrzyjmy się im pokrótce.

Korzyści dla klientów z dostępności terminali płatniczych

Dzięki terminalom transakcje są dużo prostsze i wygodniejsze. Klient uniezależnia się od gotówki, która zajmuje i więcej miejsca, i trudniej też jej upilnować niż plastikowej karty płatniczej. Odpada więc liczenie pieniędzy i noszenie ze sobą dużych nominałów, zwłaszcza gdy chcemy zrobić większe zakupy. Nic też nie zastąpi szybkości płatności zbliżeniowych (choć tu barierą jest 50 zł), nie wymagających wpisywania PIN-u. Ponadto transakcje bezgotówkowe są bezpieczne - w razie kradzieży czy zgubienia karty można ją szybko zastrzec, a wysoki poziom zabezpieczeń współczesnych kart oddala ryzyko użycia ich przez osoby nieuprawnione. Co więcej, ponieważ każda operacja bezgotówkowa zostawia swój ślad w historii naszego konta, możemy lepiej kontrolować swoje wydatki. Z kolei dzięki różnego rodzaju programom lojalnościowym czy przywilejom rabatowym posiadacze kart płatniczych zyskują dodatkowe korzyści w postaci zniżek w wybranych placówkach handlowych.

Korzyści dla sprzedawców z posiadania terminali płatniczych

Instalacja terminala może przynieść właścicielowi placówki handlowej wiele korzyści. Po pierwsze, znacznie łatwiej zatrzyma migrujących klientów, dla których możliwość płatności bezgotówkowych będzie niebagatelnym atutem. Z pewnością pozyska też nowych, którzy z czasem porzucą konkurencyjne sklepy niedające im możliwości zapłaty kartą. Po drugie, sprzedawca wprowadzający terminal ogranicza ilość gotówki przechowywanej w placówce, co zwiększa jego bezpieczeństwo. Po trzecie, co pokazują rozmaite analizy, terminale przyczyniają się do zwiększenia obrotu w danym punkcie handlowym lub usługowym (to pochodna i większej ilości klientów, i skłonności do wydawania większej ilości pieniędzy przez płacących kartami). Ponadto obsługa klientów staje się szybsza i łatwiejsza, gdy sprzedawca nie musi wydawać reszty, liczyć pieniędzy. Podczas operacji bezgotówkowych unika też ryzyka przyjęcia fałszywych banknotów czy zwyczajnej pomyłki rachunkowej przy naliczaniu należności. W przypadku płatności kartą może czuć się dużo bezpieczniej, ponieważ system zatwierdzi transakcję tylko, gdy klient dysponuje odpowiednią ilością środków. Wśród innych zalet posiadania terminala płatniczego warto wymienić też swoisty prestiż, jakim cieszy się sklep akceptujący karty, a więc uchodzący za nowoczesny i dbający o klienta. To jeszcze nie wszystkie zalety.

Terminal jako narzędzie wielofunkcyjne

Wielu przedsiębiorców obawia się kosztów instalacji i obsługi terminala. Czy słusznie? Jeśli nawet wziąć pod uwagę opłaty naliczane od każdej transakcji (tzw. interchange, sukcesywnie zmniejszany, obecnie ok. 0,2-0,3%) czy koszty miesięcznej dzierżawy terminala, to jednak korzyści opisane powyżej powodują szybki zwrot. Przypływ klientów i wzrost obrotów są także pochodną wielu nowych funkcji, jakie oferują terminale płatnicze. Najpopularniejsza to tzw. cashback, a więc stworzona klientowi możliwość wypłaty gotówki za pośrednictwem terminala podczas codziennych zakupów z użyciem karty płatniczej. Inne nowe usługi terminali to m.in. doładowania telefonów komórkowych w systemach pre-paid, płatności za rachunki, możliwość stworzenia dla klientów kompleksowego programu lojalnościowego czy usługa DCC, swoisty ,,minikantor", pozwalający obcokrajowcom na dokonywanie płatności w walucie swojego kraju i, co za tym idzie, uniknięcie podwójnego przewalutowania. Wszystkie te elementy czynią z terminali nowoczesne, zaawansowane technologicznie urządzenia, oferujące liczne udogodnienia zarówno klientom, jak i sprzedawcom. 
Jeśli zastanawiają się Państwo, jak w powodzi różnego rodzaju modeli terminali płatniczych wybrać ten najwłaściwszy, najbardziej funkcjonalny i dostosowany do specyfiki Waszej firmy, zapraszamy po więcej informacji znajdziecie na stronie "Terminal płatniczny
     
 
 
Więcej informacji:
 
tel. (12) 656-51-58 i/lub e-mail: sprzedaz@escsa.pl
   

Wybrane przez nas

Najpopularniejsze w miesiącu