zmień dział






Kolorystyka na stronach www – czy i jakie ma znaczenie?

Kolorystyka na stronach www – czy i jakie ma znaczenie?

Data publikacji: . Zaaktualizowano: 2022.08.24

  1. Jaka powinna być kolorystyka stron internetowych?
    1. Niebieski
    2. Czerwony
    3. Zielony
    4. Żółty i pomarańczowy
    5. Fioletowy
    6. Biały
    7. Czarny

Jaka powinna być kolorystyka stron internetowych?

Wchodząc na stronę internetową pewnie się na tym nie zastanawiamy, ale z pewnością zastosowany kolor przyciąga nasz wzrok i decyduje o tym, czy dany serwis nam się spodoba. Wbrew pozorom barwy zastosowane na stronach nie są przypadkowe i pełnią one swoje zadanie. Podobnie, jak w przypadku dekorowania wnętrz czy w modzie kolory mają znaczenie.

paleta kolorow

Istnieją strony internetowe, które automatycznie kojarzymy z danym kolorem - Facebook z niebieskim, Coca-Colę z czerwonym, a Bank ING z pomarańczowym. Okazuje się, że barwa zastosowana w serwisie nie jest przypadkowa. Kolory wywołują emocje: od zaufania, poprzez zadowolenie, aż po niepokój. Bardzo dobrze wiedzą o tym specjaliści od wizerunku, marketingu czy sprzedaży. Zdają oni sobie sprawę z tego, że klienci kupują na podstawie uczuć, jakie dana marka w nich budzi. Kolory na stronie są jednym z elementów wpływających na te uczucia.

Niebieski

To najczęściej stosowany kolor! Symbolizuje zaufanie, rzetelność i stateczność. Często określany jest kolorem przyjaźni, szacunku i otwartości. Co ciekawe rzadko spotkamy niebieski w materiałach gastronomicznych... czy wiecie dlaczego? Gdyż jego zastosowanie jest zupełnie inne. Mianowicie po niebieski sięgają marki związane z technologiami: Facebook, Twitter, Hewlett-Packard, Dell, IBM czy WordPress, a dalej Volkswagen, Subaru, Ford, Peugeot. To marki, które opierają swoje komunikaty na zaufaniu i bezpieczeństwie. Właśnie takich cech poszukujemy, gdy chcemy kupić laptopa lub samochód.

Czerwony

Kolor, który wywołuje największe emocje! Spotkamy go na stronach restauracji, produktów spożywczych czy zabawek dla dzieci. Często stosowany jest w podkreślaniu ważnych informacji, jak np. promocji, nowości czy wyprzedaży. Oczywiście dzieje się tak, aby wywołać w nas określone emocje. Czerwony to fascynacja, zaciekawienie, chęć do działania i pragnienie wrażeń. Nic dziwnego, że znajdziemy go na stronach takich marek, jak: Coca-Cola, McDonald's i KFC.

Zielony

Kolor natury i ekologii. Zieleń kojarzy nam się ze spokojem, opanowanie, rozwojem i zdrowiem. Najczęściej spotkamy go na stronach fundacji i organizacji, firm związanych ze zdrowiem oraz stylem życia. Barwy te często wykorzystywane są jako elementy interfejsu, odnoszące się do usług przyjaznych, o wysokiej jakości. Jakie marki kojarzą nam się od razu z zielenią? Przede wszystkim Animal Planet, BP, Starbucks czy Tic Tac.

Żółty i pomarańczowy

Przypisuje się im przede wszystkim optymizm i ciepło, ale też energię, ochotę do działania oraz pozytywne myślenie. Intensywne kolory najszybciej i najmocniej przyciąga naszą uwagę. Nie bez powodu znaki ostrzegawcze w Polsce i wielu innych krajach mają żółte tło. Dowiedziono także, że kolor ten bardzo pobudza pracę naszego umysłu. Teraz wiecie, dlaczego ołówki malowane są żółto!

Fioletowy

Kojarzony głównie z luksusem, wiedzą i respektem. Fioletowe barwy spotykaliśmy na dworach królewskich. Fioletowe zasłony, poszycia mebli, zdobione insygnia królewskie - wszystko to miało przypominać rangę osoby posiadającej wspomniane przedmioty. W przypadku marek warto wspomnieć o Yahoo, Play czy Cadbury. Często fiolet wykorzystują firmy produkujące czekoladę.

Biały

Z pewnością kojarzy się nam z czystością, prostotą, ale też z kreatywnością. W kwestii elegancji i prostoty prym zdecydowanie wiedzie Apple. Po komputerach z jabłuszkiem zaczęły pojawiać się kolejne produkty z nastawieniem na biel, jako kolor przewodni. Dzięki temu przeciętny konsument ma chęć posiadania ,,produktu premium", uważa go za rzecz wyższej jakości i wartą kupna.

Czarny

Najbardziej kontrowersyjny kolor, choć może kojarzyć negatywnie to tak naprawdę symbolizuje klasę, elegancję i tradycję. Spotkamy ją w identyfikacji marek z wysokiej klasy, luksusowych i ponadprzeciętnych, np. Chanel, Yves Saint Laurent czy Karl Lagerfeld. Z czarnym kolorem kojarzą się również producenci odzieży sportowej.

Kolory mają istotne znaczenie, jednak w przypadku stron internetowych, sklepów internetowych lub aplikacji internetowych w grę wchodzi ich połączenie. Najważniejsze to zestawienie barw, które do siebie pasują i w całości tworzą spójny wizerunek wartości marki.
 

 

Więcej informacji:

tel. (12) 656-51-58 i/lub e-mail: sprzedaz@escsa.pl