zmień dział






Sprzedaż żywności przez internet - jakie są wymagania i co powinniśmy wiedzieć?

Sprzedaż żywności przez internet - jakie są wymagania i co powinniśmy wiedzieć?

Data publikacji: . Zaaktualizowano: 2022.01.26

  1. Sprzedaż żywności przez internet - wymagania
  2. Jak sprzedawać żywność przez internet?
  3. Sprzedaż żywności przez internet - sanepid

Sprzedaż jedzenia przez internet, to dobry sposób na rozwój biznesuSprzedaż produktów gastronomicznych przez internet to w ostatnim czasie niezwykle popularny temat. Co trzeba zrobić, by dotrzeć do klientów, a także żeby wszystko przebiegało w zgodzie z prawem? O tym w naszym najnowszym wpisie. 

Ostatnio na naszej stronie poruszaliśmy temat oferowania jedzenia na dowóz, jako sposobu na przetrwanie restauracji. Tym razem temat zbliżony, jednak nieco szerszy. Przeniesienie biznesu gastronomicznego do internetu - w dobie koronawirusa to kolejny element, na minimalizowanie strat przedsiębiorstwa i szansa na przetrwanie. Restauracja internetowa? To możliwe!

Decyzja rządu w sprawie zamknięcia lokali gastronomicznych nie dotyczyła sprzedaży jedzenia na wynos oraz przy pomocy dostaw. To nadal cenne gałęzie działalności, które mogą zapewnić przetrwanie. Obie te rzeczy mogą być prowadzone przez internet, a sprawnie działająca restauracja jest w stanie się do tego szybko przystosować. Internet w gastronomii może być również przydatnym narzędziem.   

Sprzedaż żywności przez internet - wymagania

Rynek ecommerce w branży gastronomicznej rozwija się bardzo szybko. Wg raportu ,,Rynek Gastronomiczny w Polsce" ponad 86% użytkowników internetu deklaruje, że zamawia jedzenie z dowozem. Jak otworzyć sprzedaż internetową? Być może najłatwiejsze będzie poszukanie dobrego partnera. Wiele portali z usługami gastronomicznymi online oferuje integracje z Twoją restauracją. Dobrym pomysłem może być nawiązanie współpracy z wieloma portalami i możliwie największe poszerzenie zasięgu usług Twojej firmy. Pamiętać należy, że chociaż jest to szybkie rozwiązanie, to należy zapłacić prowizję od każdej zrealizowanej transakcji.

Sprzedaż jedzenia online możliwa jest także samodzielnie. By uniknąć płacenia prowizji wszystko można zrealizować za pomocą własnej strony internetowej. Choć tutaj większy nakład pracy jest potrzebny do uruchomienia sprzedaży online, to sprawny system szybko się zwróci. Ponadto warto zastanowić się nad systemem płatności online, który zminimalizuje konieczność kontaktu pomiędzy klientami, a pracownikami.   

Jak sprzedawać żywność przez internet?

Jak zacząć sprzedaż żywności przez internet? W pierwszej kolejności należy odpowiednio zaprezentować swoją ofertę. Samo uruchomienie sprzedaży jedzenia przez internet nie zagwarantuje odpowiedniej liczby klientów. Niezbędne do tego są działania informujące o tym fakcie i najlepiej je robić również w internecie. W końcu klienci w obecnym czasie nie przemieszczają się zbyt często, w związku z tym wszelkie tabliczki czy ogłoszenia wywieszone na drzwiach restauracji nie zapewnią skutecznej reklamy. 

Wszystkie informacje najlepiej podawać na swoich kanałach internetowych. Oczywistym jest opublikowanie informacji na stronie internetowej, czy też odpowiednie wyróżnienie sekcji z zamówieniami online. Niezbędny będzie także fanpage na Facebooku, który pomoże bezpośrednio dotrzeć do osób, którym restauracja nie jest obojętna. 

Internetowa sprzedaż artykułów spożywczych powinna być nastawiona na szybką dostawę. Tego tłumaczyć chyba nie trzeba. Produkty gotowe do spożycia powinny zostać dostarczone do klienta jeszcze ciepłe, w jak najkrótszym czasie. To bowiem będzie kluczowe do uzyskania wysokiego poziomu zadowolenia klienta. Warto również podawać szacowany czas dostawy, aby klient miał na ten temat informację. 

Ważne jest również odpowiednie przedstawienie potraw w sklepie internetowym. Ludzie lubią jeść oczami, a dobre zdjęcie zdecydowanie pobudza apetyt i przyciąga kolejnych zainteresowanych. Ponadto, do opisu produktu mogą zostać dołączone składniki z jakich on powstaje.   

Sprzedaż żywności przez internet - sanepid

Sprzedaż jedzenia online również musi znajdować się pod nadzorem Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Jednak znajdując się już ich rejestrze nie trzeba dodatkowo zgłaszać rozszerzenia działalności. Dla Sanepidu istotne jest bowiem czy oferowana żywność spełnia wymogi jakościowe, a nie kanały jej sprzedaży. 

Sprzedaż internetowa produktów spożywczych musi podlegać pod kontrolę Sanepidu jeśli wcześniej nie była prowadzona sprzedaż stacjonarna. Jeśli uruchamiamy nową restaurację lub bar i chcemy sprzedawać żywność przez internet to musimy uzyskać wszystkie niezbędne zgody na prowadzenie takiej działalności. 

Oferując swoje produkty w internecie nadal muszą one być znakowane. Stosowane jest do tego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej nr 1169/2011 z 25 października 2011 roku w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. - Wiele zależy od rodzaju żywności oraz od tego, czy jest to produkt w trwałym opakowaniu czy danie przygotowane na wynosi - mówi mec. Daniel Szostek w wywiadzie dla ouichef.pl

Co ciekawe zgodnie z obowiązującym prawem konsument ma 14 dni na zwrot towaru zakupionego przez internet, jednak sprawa ta nie dotyczy niektórej żywności. Ustawa o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku mówi, że nie dotyczy to szybko psującej się żywności oraz tej, która ma krótki termin przydatności do spożycia. 

 

Panująca epidemia sprawiła, że lokale gastronomiczne świecą pustkami. My jednak staramy się zachęcić Was do walki z tym stanem. I choć bezpośrednia obsługa gości może być niemożliwa, to jednak warto zastanowić się nad innymi źródłami dochodu. Przeniesienie działalności do sfery online, może być bardzo dobrym pomysłem. 

Macie pytanie dotyczące Waszej działalności? Zapraszamy do kontaktu - w branży gastronomicznej czujemy się ekspertami i chętnie pomożemy przy przeniesieniu restauracji do internetu. Posiadamy do tego niezbędne narzędzia w postaci oprogramowania POSbistro, które w trakcie pandemii umożliwia przeniesienie działalności gastronomicznej do internetu - nawet jeśli nie posiadacie własnej strony. 

 
Więcej informacji:

tel. (12) 656-51-58 i/lub e-mail: sprzedaz@escsa.pl

 

   

Wybrane przez nas

Najpopularniejsze w miesiącu