Polacy najlepsi w tworzeniu gier
Studenci Politechniki Poznańskiej zwyciężyli w finałowej rozgrywce największego międzynarodowego konkursu technologicznego dla młodzieży – Imagine Cup 2005.
Studenci Politechniki Poznańskiej zwyciężyli w finałowej rozgrywce największego międzynarodowego konkursu technologicznego dla młodzieży – Imagine Cup 2005. Wojtek Jaśkowski i Kuba Gorgolewski stworzyli najlepszy algorytm sztucznej inteligencji, kierujący poczynaniami bohatera gry strategicznej. W finale Polska reprezentowana była również przez zespół z Politechniki Łódzkiej, który zajął trzecią, „medalową” pozycję.
Wojtek Jaśkowski i Kuba Gorgolewski są studentami IV roku informatyki na Politechnice Poznańskiej. Udział w tegorocznym Imagine Cup był dla nich okazją do wykorzystania wiedzy zdobytej na studiach i połączenia jej z pozauczelnianymi zainteresowaniami i pasjami. W konkursie, startując w kategorii Tworzenie Gier jako drużyna Al@PUT, stworzyli najlepszy algorytm sztucznej inteligencji, kierujący poczynaniami bohatera gry strategicznej. Zwycięzcy przyznają, że programowanie systemów czasu rzeczywistego, a do takich kategorii można zaliczyć środowisko tej gry, jest wyjątkowo trudnym zadaniem. O skomplikowaniu napisanego przez nich algorytmu świadczyć może chociażby jego długość – 5 tys. linii kodu. W rozgrywce finałowej rywalizowali z drużynami z Brazylii, Chin, Estonii oraz Kanady, a także drugim zespołem z Polski. Główną nagrodę w wysokości 8 tys. USD odebrali podczas oficjalnego ogłoszenia wyników, które odbyło się w ramach Imagine Cup World Festival w Jokohamie (Japonia).
Trzecie miejsce w konkursie, ustępując tylko kolegom z Politechniki Poznańskiej i drużynie kanadyjskiej, zajął zespół LORD of the BOTS z Łodzi. Rafał Gliszczyński i Przemysław Makosiej są studentami V roku informatyki na Politechniki Łódzkiej. Specjalizując się w sztucznej inteligencji i inżynierii oprogramowania, mieli możliwość sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności w zadaniu finałowym kategorii Tworzenie Gier. Ich wynik został nagrodzony kwotą w wysokości 3 tys. USD.
Wspaniale jest patrzeć na młodych ludzi, z fascynacją i zaangażowaniem tworzących swoje projekty i rozwiązania. Imagine Cup to dla nich możliwość stawienia czoła ogromnemu wyzwaniu, a jednocześnie wzięcia udziału w przedsięwzięciu, które jest szansą na satysfakcjonującą rywalizację i dobrą zabawę. Właśnie ci młodzi ludzie w przyszłości zapewnią innowacyjność i rozwój nowym technologiom. Dlatego cieszę się, że Microsoft może im pomóc w osiąganiu sukcesu – powiedział Bill Gates.
Kategoria „Tworzenie Gier” wymagała od uczestników nie tylko umiejętności algorytmicznych i programistycznych, ale także wiedzy na temat sztucznej inteligencji i gier strategicznych. Zawodnicy mieli za zadanie zaprojektowanie algorytmu sztucznej inteligencji, kierującego poczynaniami bohaterów gry. Podróżując po organizmie profesora Hoshimi i sterując nanorobotami i białymi krwinkami, mieli za zadanie uratować go przed złośliwymi wirusami. Konkurs składał się z 4 rund. W pierwszej rundzie, przeznaczonej do rejestracji uczestników, wzięło udział około 2000 drużyn z całego świata. Runda druga miała charakter eliminacji krajowych i wyłoniła po 8 zwycięskich drużyn z każdego kraju. W rundzie trzeciej wzięło udział 120 zespołów, z których ostatecznie do finału światowego zakwalifikowało się sześć.
W głównej kategorii konkursu, Projektowanie Oprogramowania, zwyciężył zespół z Rosji. Pozostałe kategorie konkursowe to: Krótki Film, Algorytm, Wizualizacja, Projekt dla Office, Tworzenie Gier, Technologie Informatyczne, Tworzenie Witryny Internetowej, Biznes Plan. Informacje na temat zwycięzców wszystkich kategorii można uzyskać na stronie dla prasy.
Finał konkursu Imagine Cup zakończył się 1 sierpnia. Wyniki ogłoszono podczas specjalnie przygotowanej imprezy “Imagine Cup World Festival”, podczas której wystąpili m.in. Nolan Bushnell, założyciel Atari Games oraz Mamoru Mori, pierwszy japoński astronauta oraz Joel i Benji Madden z grupy Good Charlotte. Imagine Cup World Festival stał się również okazją do poinformowania, że kolejny konkurs z cyklu Imagine Cup odbędzie się w 2006 roku w Delhi, w Indiach i przebiegnie pod hasłem „wyobraźmy sobie świat, w którym technologia pozwala nam wieść zdrowsze życie”.
Organizowany przez Microsoft, konkurs Imagine Cup powstał z myślą o młodych twórcach technologii informatycznych. Tegoroczna, trzecia już, edycja konkursu upływa pod hasłem „Tworzenie świata, w którym technologie znoszą wszelkie bariery między ludźmi”. Imagine Cup stale rozwija się - podczas gdy w pierwszej edycji, w jedynej kategorii (Software Design) rywalizowało 1 tys. studentów z 25 krajów, tegoroczny Imagine Cup to już ponad 16 tys. studentów, reprezentujących 92 kraje i rywalizujących w 9 kategoriach konkursowych: Projektowanie Oprogramowania, Krótki Film, Algorytm, Wizualizacja, Projekt dla Office, Tworzenie Gier, Technologie Informatyczne, Tworzenie Witryny Internetowej, Biznes Plan. Konkurs ma na celu zaprezentowanie możliwości, jakie otwierają się przed ludźmi w ich codziennym życiu, dzięki wykorzystaniu nowych technologii. Międzynarodowa rywalizacja w największym na świecie konkursie dedykowanym dla studentów jest jednocześnie okazją do wymiany doświadczeń, a także szansą na dostęp do nowoczesnych technologii i realizację swoich projektów i ambicji. W finałach w Jokohamie wzięło udział 80 drużyn - w sumie 212 studentów z 44 krajów z całego świata. Tegoroczna edycja Imagine Cup zgromadziła łącznie 535 studentów uczelni technicznych z Polski.