zmień dział






Centralne Repozytorium Kas coraz bliżej urzeczywistnienia

Centralne Repozytorium Kas coraz bliżej urzeczywistnienia

Data:

  1. Wulkanizatorzy i mechanicy na pierwszy ogień CRK
  2. Kasy z kopią papierową będą obowiązywać jeszcze przez rok
  3. Cel nowych przepisów - uszczelnienie systemu podatkowego dzięki Centralnemu Repozytorium 

CRKOpisywana już na naszym blogu rewolucja w dziedzinie fiskalnej, polegająca na wprowadzeniu tzw. e-kas (patrz: Rewolucja kasowa. Co czeka przedsiębiorców?    lub E-Paragon i fiskalizacja online, nabiera realnych kształtów. Warto przypomnieć, iż zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów zostanie stworzone Centralne Repozytorium Kas, rodzaj węzłowej bazy, zarządzanej przez Krajową Administrację Skarbową, a służącej do gromadzenia i przechowywania danych o wszelkich zarejestrowanych w Polsce transakcjach. Dane te mają być automatycznie przesyłane z nowego typu kas fiskalnych. Dzięki temu możliwe stanie się precyzyjne określenie wysokości obrotu i kwot należnego podatku, stawki VAT, rodzaju towaru lub usługi, a także czasu i miejsca instalacji kasy. W pochodzącym z września br. projekcie zmian ustawy o podatku VAT można znaleźć wiele szczegółowych rozwiązań bezpośrednio dotyczących przedsiębiorców. Co czeka użytkowników kas w najbliższym czasie?

Wulkanizatorzy i mechanicy na pierwszy ogień CRK

Projekt określa konkretne terminy wprowadzenia kas nowego typu (zwanych e-kasami lub kasami on-line'owymi) dla poszczególnych branż. I tak, jako pierwsi, od stycznia 2019, kasy zdolne do przesyłania e-paragonów będą zobligowani stosować właściciele warsztatów samochodowych i wulkanizacyjnych, a także stacje benzynowe i punkty sprzedaży autogazu. Z kolei od 1 lipca 2019 obowiązek ten spadnie na firmy świadczące usługi gastronomiczne i budowlane, a od stycznia 2020 będą musiały zmierzyć się z nim zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, firmy świadczące usługi fitness oraz przedsiębiorcy zajmujący się usługami w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania. Jak utrzymuje MF, e-kasy mają docelowo zastąpić stosowane obecnie kasy z kopią papierową i z elektronicznym zapisem kopii. Jak szybko nastąpi proces wymiany urządzeń?

Kasy z kopią papierową będą obowiązywać jeszcze przez rok

Zawarty w projekcie zapis przewiduje, że kasy z kopią papierową nie będą mogły mieć wymienianej pamięci fiskalnej po jej zapełnieniu, natomiast używać będzie ich można do końca 2018 roku. Nieco dłuższą żywotność wyznaczono kasom z elektronicznym zapisem kopii - do końca 2022 roku. Z innych ciekawych elementów projektu warto wymienić przepis zakładający, że do otrzymania faktury VAT na zakupiony towar niezbędne stanie się umieszczenie na paragonie transakcji numeru NIP nabywcy. Ma to - w zamierzeniu MF - wyeliminować wyłudzenia podatku VAT przez nieuczciwych przedsiębiorców. Przepis ten ma wejść w życie dwa tygodniu po ogłoszeniu znowelizowanej ustawy. Są i dobre informacje dla przedsiębiorców. Otóż na nowych zasadach odbywać się będą odliczenia zakupu nowych kas od podatku. Przedsiębiorca zyska możliwość odliczenia do 90 proc. ceny netto kasy, jednak nie więcej niż 1000 zł (obecny limit wynosi 700 zł). Co ważne, jeśli podatnik skorzystał już z odliczenia za dotychczas używaną kasę, nie będzie musiał zwracać tych pieniędzy fiskusowi chyba, że zakończył działalność przed upływem 4 lat lub nie wykonał obowiązkowego przeglądu serwisowego kasy.

Cel nowych przepisów - uszczelnienie systemu podatkowego dzięki Centralnemu Repozytorium 

Jak już wielokrotnie wspominaliśmy na łamach bloga, celem przedstawionych w projekcie zmian ma być zwiększenie kontroli nad transakcjami i wyeliminowanie nadużyć fiskalnych związanych głównie z wyłudzeniami zwrotu podatku VAT oraz sprzedawaniem towaru na lewo (bez naliczenia VAT-u). Ministerstwo Finansów szacuje, że wprowadzenie e-kas przyniesie budżetowi państwa nawet do 11,7 mld złotych w ciągu najbliższych 10 lat. Centralne Repozytorium Kas stanie się także źródłem precyzyjnych danych na temat gospodarki, kondycji poszczególnych branż czy nawet preferencji zakupowych Polaków. Jak w praktyce będzie funkcjonował system, przekonamy się już za kilka miesięcy, gdy wejdą w życie pierwsze zmiany.
 

 

Więcej informacji:

tel. (12) 656-51-58 i/lub e-mail: sprzedaz@escsa.pl

   

Wybrane przez nas

Najpopularniejsze w miesiącu