zmień dział






Co powinien posiadać dobry sklep internetowy?

Co powinien posiadać dobry sklep internetowy?

Data: Friday, May 22, 2020

Dobry sklep internetowy to marzenie każdego przedsiębiorcy. W końcu dzięki dobrze zorganizowanej sprzedaży w internecie przedsiębiorstwo jest w stanie wznieść swoją sprzedaż na wyższy poziom. Co powinien posiadać sklep internetowy? Dowiedzcie się, czytając poniższy artykuł.

Skuteczny sklep internetowy umożliwia zarówno samoistne prowadzenie sprzedaży, jak i rozszerzenie swoich tradycyjnych kanałów. W obecnych czasach dobre sklepy online skutecznie konkurują z tradycyjnymi placówkami handlowymi, w związku z czym nie wymagają prowadzenia stacjonarnej sprzedaży. To dość spore ułatwienie, zwłaszcza jeśli chodzi o koszty prowadzenia działalności.

Nie oznacza to jednak, że takie działanie jest dostępne tylko dla nowych przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie, w działających firmach dobry sklep internetowy jest w stanie uzupełniać stacjonarną sprzedaż i zwiększyć zasięgi dotarcia do klientów. Dobre sklepy online mogą być stosowane bez względu na branżę, bowiem ich zadanie jest proste – skuteczne zwiększenie sprzedaży.

Co powinien zawierać sklep internetowy

Nie każdy sklep internetowy ma szanse odnieść sukces. By zapisać się w świadomości odbiorców i skutecznie zachęcić konsumentów do wykonania transakcji koniecznie jest zastosowanie kilku udogodnień. Poniżej wynotowaliśmy, co powinien posiadać dobry sklep internetowy.

Dobre przedstawienie produktów

Gdy użytkownik już dotrze na stronę produktu, musi zostać zainteresowany. Produkt nie może zostać jedynie wprowadzony do sklepu, musi być dobrze zaprezentowany. Nawet najbardziej atrakcyjny produkt, który posiadamy, jeśli zostanie pokazany bezpłciowo nie ma szans powodzenia.

Największą uwagę powinniśmy położyć na opracowanie graficzne. Dobre zdjęcia w wysokiej rozdzielczości, wszechstronnie pokazujące oferowany produkt potrafią zrobić naprawdę dobre wrażenie. Do tego nie należy zapominać o chwytliwym tekście reklamowym, a także szczegółowym opisie, który będzie przygotowany zgodnie z zasadami SEO. Te dwa elementy najpierw sprawią, że użytkownik trafi właśnie do naszego sklepu, a następnie skutecznie przekona do zakupu.

Wygodne płatności

Płatności internetowe, to coś co powinien posiadać dobry sklep internetowy. Zwyczajny przelew bankowy na obecnym rynku ecommerce to już przeżytek, choć oczywiście powinien być on dostępny dla użytkowników. Obecnie najpopularniejsze są szybkie płatności. Cały proces transakcji powinien odbywać się automatycznie, z odpowiednimi przekierowaniami dla poszczególnych banków i metod.

Wygodne płatności, to również szeroki ich wybór. W dzisiejszych czasach, klientowi nie wystarcza jeden wariant. Należy przygotować jak najszerszy zakres możliwości, by nikt nie czuł się wykluczony. Do form płatności warto dodać również płatności gotówką przy odbiorze, PayPal, a także zakup ratalny.

Widoczne dane kontaktowe

W internecie nikt nie jest anonimowy, a w szczególności nie powinien być takim sklep internetowy. Użytkownik w czytelny sposób powinien mieć dostęp do podstawowych danych kontaktowych jak mail czy telefon. W końcu to najprostszy sposób uzyskania informacji od sklepu, a przy okazji zatrzymania klienta u siebie.

Dodatkowym elementem umożliwiającym kontakt klienta może być także zastosowanie formularza. Kilka prostych i przemyślanych pytań, pozwoli na przygotowanie zręcznego briefu odnośnie oczekiwań klienta, a także najbardziej nurtujących pytań. W zakładce kontakt może się znaleźć także mapka ze wskazówkami dojazdu do stacjonarnego oddziału naszego biznesu, o ile taki posiadamy. To pozwoli klientom na łatwiejsze zidentyfikowanie lokalizacji, a także na potencjalne zainteresowanie osób w okolicy.

Przemyślany regulamin

Posiadanie regulaminu jest obowiązkiem każdego sklepu internetowego i jest określone w przepisach prawa. To więc coś, co każdy sklep musi bezwarunkowo posiadać. Przemyślany regulamin powinien jednak być fundamentem pracy, ponieważ ma on znaczenie zarówno dla klienta jak i dla właściciela sklepu. W końcu może uchronić Cię od wielu nieprzyjemności i pozwala uniknąć nieuzasadnionych pretensji ze strony zbytnio roszczeniowych klientów.

Regulamin sklepu internetowego posiada wiele elementów. Najlepiej jednak nie pisać go samodzielnie, ale powierzyć profesjonalistom, którzy zwrócą uwagę na kruczki prawne. Niektóre platformy do zakładania sklepu internetowego posiadają również darmową pomoc prawną w cenie własnych działań – to również jest dobre rozwiązanie, zwłaszcza dla mniejszych firm.

Wiele opcji dostawy

Doręczenie zakupionego produktu przez internet, zwłaszcza w dobie epidemii przybrało wiele wymiarów. Okazało się, że nawet dostawa pod drzwi nie jest najlepszym rozwiązaniem, a przynajmniej nie dla wszystkich. Cóż, w dobrym sklepie internetowym trzeba zaspokoić oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów.

W takim razie najprostszą opcją będzie przedstawienie jak najszerszego zakresu możliwych opcji dostawy. Odbiór osobisty, kurier, paczka pocztowa, czy paczkomat – każdy powinien znaleźć coś dla siebie, a wygranym takiego rozwiązania oprócz klienta będziesz oczywiście Ty.

Kalkulator kosztów

Gdy klient wybierze już produkt do zakupu, jego wariant i opcje dodatkowe, a także sposób dostawy dobrą funkcjonalnością jest podsumowanie wartości całej transakcji. W niektórych sklepach taki kalkulator pojawia się w czasie rzeczywistym już przy wyborze poszczególnych modułów, co znacznie ułatwia orientowanie się w cenach poszczególnych modeli. Klient z pewnością doceni taki sposób informowania o cenach i przejrzystość sklepu na każdym etapie realizacji zamówienia.  

Cechy dobrego sklepu internetowego

Oprócz wyżej wymienionych elementów, warto spojrzeć również na sprawy użytkowe, które powinny przyciągać klienta i powodować, że nie będzie on szukał towarów u konkurencji. To, jakie funkcje powinien mieć dobry sklep internetowy i cechy, które powinien posiadać opisaliśmy poniżej.

Atrakcyjny wygląd strony głównej

Jak powinien wyglądać sklep internetowy? To pytanie ma tyle odpowiedzi, co fachowców pracujących w branży. Jedno jest pewne, po przejściu na jego stronę główną powinien on na tyle przykuwać uwagę, żeby zachęcić do zakupu, jak również by mógł nas zapamiętać i do nas wrócić. Klienci często kupują oczami.

Decyzja o tym, jaki powinien być sklep internetowy należy w ostateczności do nas. I to nam na końcu ma sprawiać radość praca na takim, a nie innym interfejsie graficznym

Intuicyjna nawigacja

Z poprzednim punktem wiąże się również kwestia intuicyjnej nawigacji. Jest to bowiem coś, co powinien mieć dobry sklep internetowy, by być traktowany jako wiodący gracz w branży. Klient w prosty sposób musi mieć możliwość przeklikania się do strony z poszczególnymi produktami, a także odpowiedniego przejścia z produktu do stron kategorii.

Niezwykle pomocne w takim działaniu jest odpowiednio zbudowane nawigacyjne menu umieszczone w górnej lub bocznej części strony. Dostępne jest ono na wszystkich stronach i umożliwia nawigowanie pomiędzy kategoriami sklepu. Przydatna jest także funkcja filtrowania poszczególnych produktów w danej kategorii, która jeszcze bardziej usprawnia poszukiwania wymarzonej oferty przez klienta.

Prosty zakup

Zakup powinien być z kolei możliwie jak najprostszy i najbardziej zautomatyzowany. Użytkownik w kilku klikach powinien sfinalizować swoją transakcje, po wyborze wyżej wymienionych elementów takich jak opcja dostawy i forma płatności. W obu miejscach warto maksymalnie uprościć przekaz. Kilka pól do uzupełnienia wystarczy również, by w pełni obsłużyć klienta.

W sklepie internetowym dobrze zorganizowane powinno zostać także wsparcie pozakupowe. Użytkownicy, którzy nabyli nasz produkt, powinni mieć prawo do przejrzystej ścieżki gwarancyjnej, a także informacji na temat serwisu.

Szybkie ładowanieSklep internetowy dla urządzeń mobilnych

Jak powinien działać sklep internetowy? Przede wszystkim szybko! Czas wczytywania strony, choć niepozorny, to jeden z najbardziej istotnych elementów działania dobrego sklepu online. Konsument w dzisiejszych czasach jest bardzo niecierpliwy. Nie będzie czekał kilkunastu sekund, na samo załadowanie strony, gdyż uniemożliwia mu to szybkie poszukiwanie rzeczy, na której mu zależy.

Nie należy również lekceważyć dostępności strony na urządzeniach mobilnych. Wg raportu Gemius aż 61% robi zakupy poprzez telefony komórkowe. Sklep internetowy powinien być responsywny, żeby użytkownicy z tych źródeł również mogli dokonywać na nim zakupów. W końcu obecnie większość zakupów odbywa się właśnie za pomocą smartfona, więc zaniedbując tą gałąź bardzo utrudniamy skuteczne działanie sklepu.

Skuteczna wyszukiwarka

To również element, który ma znaczenie w budowaniu wizerunku sklepu wśród klientów. Może się bowiem zdarzyć, że osoba, która nie chce znaleźć danej rzeczy w strukturze kategorii zaplanuje użycie w tym celu wyszukiwarki. Musi ona precyzyjnie dobierać produkty do zapytań i prezentować je również w atrakcyjny sposób. Według raportu Digital Training Academy, ponad 80% użytkowników woli używać wyszukiwarki na stronie, niż korzystać z drzewa kategorii. To też cenna informacja, dlaczego niezwykle istotne jest jej prawidłowe funkcjonowanie.

Skuteczna wyszukiwarka to także element ratunkowy dla sklepów, w których struktura kategorii nie jest przejrzysta (czego nie zalecamy). W tej sytuacji będzie ona także skutecznie prowadzić do konkretnego produktu, czyli dawać dokładnie to, czego szukają klienci.

Dobry sklep internetowy – podsumowanie

Wymienione powyżej elementy nie gwarantują oczywiście automatycznej sprzedaży i pobicia na głowę konkurencji. Pozwalają jednak uruchomić sklep internetowy w taki sposób, by był on przyjazny dla użytkownika i możliwie najlepiej skonfigurowany do odniesienia sukcesu. Do tego dołożyć należy oczywiście odpowiednie działania marketingowo-promocyjne (które nie muszą kosztować majątku – opiszemy je w kolejnym wpisie), a także przyjazną obsługę klienta.

Dobry sklep internetowy nie jest posiłkiem, nie ma na niego prostego przepisu. Należy jednak stale rozwijać się i dążyć do rozwoju swojego biznesu. Może się okazać, że niektóre elementy są u nas bardziej oczekiwane niż inne. Do tego konieczna jest zaś stała obserwacja własnego biznesu i dostosowanie go do bieżących zmian.

A jeśli potrzebujesz pomocy przy założeniu sklepu zgłoś się do nas! Chętnie doradzimy i zbudujemy Twój wymarzony biznes.

Dodane przez Przemysław Mirek

   

Wybrane przez nas

Najpopularniejsze w miesiącu