Wdrażanie oprogramowania do zarządzania firmą
Ściągamy instalkę z sieci, instalujemy na kompie i startujemy z pracą. Czy tak wygląda proces wdrożenia oprogramowania dla firm? W bardzo dużym uproszczeniu tak. Ale nawet w uproszczeniu pominęliśmy sporo elementów personalizacji zazwyczaj zależnych od wizzard’u konkretnego softu.
A jak wygląda wdrażanie oprogramowania w teorii i w praktyce? Z pewnością jest to materiał na długi tekst a nawet opracowanie książkowe. Dużo zależy od tego jakie oprogramowanie i w jak dużej organizacji wdrażamy. Skomplikowane wdrożenia w ogromnych międzynarodowych przedsiębiorstwach mogą trwać rok lub więcej. Bywa że źle przygotowane muszą zostać porzucone w trakcie.
Zatem w naszej skrótowo blogowej formie postaramy się zmieścić najważniejsze cechy poprawnego wdrożenia.
Z definicji wdrożenie jest jednym z etapów życia programu polegającym na jego instalacji i dostosowaniu do wymogów użytkownika. W wersji kanonicznej wymaga następujących kroków: zaczynamy od przygotowania dokumentacji, potem konfigurujemy infrastrukturę techniczną. Mając dwa pierwsze etapy za sobą możemy przystąpić do instalacji i personalizacji programu. Na koniec pozostaje nam testowanie, migracja danych i oczywiście uruchomienie systemu.
Jeszcze może klika słów o strategiach związanych z wdrożeniem oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem (system ERP). Wyróżniamy trzy zasadnicze. Całościową – polegającą na implementacji i uruchomieniu z jednoczesnym porzuceniem poprzedniego oprogramowania. Częściową – w dużych wielomodułowych systemach polega na uruchamianiu kolejno poszczególnych głównych funkcjonalności lub przy strategii geograficznej instalacji w poszczególnych krajach lub regionach nowego systemu. Wreszcie najbezpieczniejsza strategia, równoległa polegająca na utrzymywaniu w jednym czasie przetwarzania danych w dwóch systemach starym i nowym.
A jak wygląda praktyka? Jak pisałem wyżej w dużym stopniu zależy od wielkości firmy. Małe przedsiębiorstwo handlowe, usługowe czy gastronomiczne może podjąć decyzję niemal z dnia na dzień a proces wdrożenia może trwać w najlepszym wypadku nawet niecały dzień. Szczególnie jeśli mamy do obróbki nową firmę i brak migracji danych. Natomiast wymiana oprogramowania, mniejsza o powód, wymaga podjęcia decyzji o migracji danych i może się okazać, że nie zawsze jest to możliwe głównie ze względu na koszt operacji. Czasem firmy decydują się na rozwiązanie równoległe i dane historyczne utrzymują w nadal pracującej starej aplikacji.
Średnie i duże firmy jeśli nie chcą przy okazji wdrożenia zbankrutować lub popaś w kłopoty muszą się stosować do jakieś formuły standardów wdrożeniowych. O wielu z ich dowiadujemy się w rozmowach z dostawcami oprogramowania. Zasadniczo nie powinny się różnić od wspomnianych wyżej pięciu kroków. O tym że wybór odpowiedniego systemu jest decyzją najważniejszą w zasadzie nie powinniśmy wspominać – to oczywiste. Co kryje się pod słowem „odpowiednie”. Głównie właściwie sformułowane oczekiwania od systemu ERP. Od tego zaczyna się praca nad wyborem programu. Firmy korzystające z jakiegoś rozwiązania zazwyczaj decydując się na wymianę oprogramowania mają już zdefiniowany problem, który był deficytem dotychczasowego systemu. Co nie znaczy, że wybór nowego rozwiązania to bułka z masłem. Kluczowe z naszego punktu widzenia cechy nowego rozwiązania podczas nieudanego wdrożenia mogą szybko zostać przysłonięte przez nowy deficyt w postaci generalnych błędów tam gdzie w starym programie działało wszystko płynnie i w pełni poprawnie.
Do jakich wniosków zmierzamy? Że zarówno wybór softu jak i jego wdrożenie powinno być poprzedzone sporą pracą np. audytem własnym lub zewnętrznym w celu postawienia precyzyjnych wymagań od oprogramowania i wdrożenia tegoż oprogramowania. Podstawą wdrożenia systemów klasy ERP jest poznanie potrzeb przedsiębiorstwa i jego planów biznesowych. Właśnie dlatego analiza przed wdrożeniowa powinna być wykonana jeszcze przed podjęciem decyzji o wymianie lub wprowadzeniu systemu informatycznego. W trakcie analizy opisujemy procesy zachodzące w firmie, definiujemy jej główne cele. Określamy również potrzeby związane z wdrożeniem lub wymianą programu. Badamy także czynniki zagrożenia. Na tym etapie dosyć często powinniśmy podjąć decyzję o wyborze dostawcy, gdyż wielu z nich w ramach metodologii działania (temat opiszemy w innym artykule) może mieć spory udział we wstępnych pracach analitycznych a firma z dużym doświadczeniem i dobrymi praktykami o wiele łatwiej i szybciej postawi właściwą diagnozę oraz jeśli nie jest związana tylko z jednym producentem oprogramowania, dobierze odpowiedni program.
A czy wiesz, że?
Czy wiesz, że wybór i wdrożenie odpowiedniego oprogramowania, takiego jak specjalistyczny system sprzedażowy czy dedykowane oprogramowanie dla restauracji, zawsze wymaga precyzyjnej analizy potrzeb firmy? Nawet dla małych podmiotów, gdzie wdrożenie może trwać krótko, kluczowe jest dopasowanie funkcjonalności do specyfiki działalności, co pozwala uniknąć późniejszych problemów i maksymalnie wykorzystać potencjał nowego rozwiązania.
Skorzystaj z darmowej konsultacji – nasi doradcy są do Twojej dyspozycji:
Dział Handlowy ESC SA
ul. Mieszczańska 19, Kraków
(12) 656 51 58
sprzedaz@escsa.pl
Dział Handlowy ESC SA
os. Teatralne 3, Kraków
(12) 656 33 64
sprzedaznh@escsa.pl