zmień dział






Otwarcie restauracji po pandemii koronawirusa krok po kroku - jak się przygotować?

Otwarcie restauracji po pandemii koronawirusa krok po kroku - jak się przygotować?

Data: Friday, May 15, 2020

  1. Prowadzenie stacjonarnej działalności gastronomicznej możliwe od 18 maja
  2. Wymogi do otwarcia lokalu gastronomicznego po pandemii
  3. Od czego zacząć otwierając restaurację po pandemii koronawirusa?
  4. Otwarcie lokalu gastronomicznego po pandemii krok po kroku
  5. Otwarcie lokalu gastronomicznego koszty

Nastała długo wyczekiwana chwila dla wszystkich właścicieli restauracji i lokali gastronomicznych. Od 18 maja możliwa jest stacjonarna obsługa klientów. Jak otworzyć restaurację po pandemii? Dowiedzcie się czytając nasz wpis. 

Restauracja i pandemia to niestety nie jest dobrana para. Mogliśmy się o tym przekonać w ostatnich miesiącach, kiedy to dozwolona była wyłącznie sprzedaż jedzenia przez internet i przy pomocy dostawy. Większość restauracji musiała dostosować się do nowych wymogów, teraz jednak krok po kroku staramy się wracać do normalności. 

Prowadzenie stacjonarnej działalności gastronomicznej możliwe od 18 maja

Trzeci etap odmrażania gospodarki przed nami. Otwarcie restauracji oficjalnie potwierdzone zostało na konferencji Premiera Matusza Morawieckiego. Od 18 maja dozwolona została obsługa klienta stacjonarnie z zachowaniem niezbędnych ograniczeń i reżimu sanitarnego. 

Pracownicy sektora gastronomicznego z wytęsknieniem czekali na chwilę, gdy ponownie zostaną otwarte restauracje. Oczywiście, restauracje po pandemii koronawirusa muszą spełnić pewne wymogi, jednak sam powrót do stacjonarnej obsługi klienta znacznie ożywi branżę. Skoro więc mamy decyzję, to należy przystąpić do działania. 

Wymogi do otwarcia lokalu gastronomicznego po pandemii

Dokładny reżim sanitarny opisany został w wydanym Rozporządzeniu. Czytamy w nim o wprowadzonych limitach gości, który ustala, że jeden klient może przypadać na cztery metry kwadratowe przestrzeni. Ponadto klienci muszą zachować dwumetrowy odstęp, a stoliki w restauracji będą musiały być dezynfekowane po każdym gościu. 

Cześć stolików będzie musiała zostać wyłączona z użytku, żeby być w zgodzie z przepisami dotyczącymi odległości. Co do wymagań dotyczących obsługi lokalu, kelnerzy i kelnerki muszą zostać zaopatrzeni w maseczki i rękawiczki ochronne. Obsługa będzie doprowadzać gości do wyznaczonych stolików. Co ciekawe, klienci wchodząc do naszej restauracji po ponownym otwarciu będą zmuszeni być w maseczkach. Siadając do stolika mogą ją jednak ściągnąć. 

Od czego zacząć otwierając restaurację po pandemii koronawirusa?

Pierwszym etapem ponownego otwarcia etapu gastronomicznego powinna być odpowiedź na kilka podstawowych pytań, które pozwolą lepiej zobrazować sobie nową rzeczywistość.  Są to:

  • Ile gości może pomieścić moja restauracja?
  • W jaki sposób planuję układ stolików?
  • Jaki pakiet oprogramowania będzie najlepszy?
  • Ilu pracowników obsługi potrzebuję?
Na wstępie dokładnie sprawdzić, w jaki sposób nasza restauracja może zostać przystosowana do nowych wymogów. Prosta analiza pomieszczenia pozwoli stwierdzić, ilu klientów jest się w stanie obsłużyć przy zachowaniu niezbędnych odstępów i wymagań Ministerstwa Zdrowia. 
 
Gdy mamy już liczbę osób, jaka może przebywać jednocześnie w restauracji pora zastanowić się nad układem stolików. Tutaj również wymagane jest zachowanie dwóch metrów odstępu, jednak możliwe jest również ustawienie ich bliżej. W tym celu należy zamontować specjalną osłonę z pleksi, o wysokości minimum metra nad blatem stolika. 
 
Gdy określimy już układ stolików, jednym z pierwszych działań od których powinniśmy zacząć przed otwarciem restauracji jest ponowne uruchomienie programów do zarządzania gastronomią. W wielu lokalach na czas pandemii koronawirusa zawieszone zostały standardowe opłaty abonamentowe. Warto pamiętać o powrocie do takiego pakietu, który będzie odpowiadał nowym możliwościom restauracji. 
 
Z powyższym związana jest także kwestia obsługi kelnerskiej, która jest niezbędna do obsługi gości. W przypadku otwarcia mniejszych lokali może się okazać, że sam właściciel jest w stanie podjąć się tego zadania. Najczęściej jednak konieczna będzie pomoc dodatkowych pracowników. Pytanie o ich liczbę, to również jedna z pierwszych rzeczy, które warto sobie zadać. 

Otwarcie lokalu gastronomicznego po pandemii krok po kroku

Gdy już mamy odpowiedzi na powyższe pytania, warto przystąpić do ich realizacji. Obsługa powinna wrócić do pracy na kilka dni przed planowanym przyjęciem gości, tak aby zdążyć dostosować lokal do nowych wymogów. Konieczne będzie ustawienie stolików i zainstalowanie ekranów ochronnych jeśli zdecydowaliśmy się na ciaśniejsze ustawienie stolików. 

Wyposażenie lokalu powinno być wzbogacone również o wszelakie tabliczki informacyjne i naklejki. Pozwolą one w jasny sposób poinformować klientów o maksymalnej liczbie gości obecnych w lokalu i o wyznaczonych miejscach. Co istotne, dostosować należy również łazienkę w lokalu. Suszarki nadmuchowe muszą zostać zastąpione przez papierowe ręczniki i płyny do dezynfekcji. 
 
Ostatnim etapem przed otwarciem restauracji dla klientów jest przeszkolenie obsługi. W razie kontroli sanepidu oni będą również poddani ocenie.   

Otwarcie lokalu gastronomicznego koszty

Ponowne otwarcie lokalu gastronomicznego nie wiąże się zbytnio z dodatkowymi kosztami. Bazujemy bowiem na dotychczasowym wyposażeniu, które przecież nie zniknęło z lokalu. Ponowne zatrudnienie obsługi, to również nie pierwszyzna, podobnie jak oprogramowanie do zarządzania przedsiębiorstwem, czy kasy fiskalne

Jedyne koszty przy ponownym otwarciu lokalu możemy ponieść na skutek jego dostosowania, a wiec opcjonalnego zamontowania ekranów ochronnych z pleksi. Ich koszt może się wahać od 150 do 500 zł za sztukę, w zależności od wybranego wariantu. Podobnie rzecz ma się z tablicami informacyjnymi, które możemy przygotować już za kilkanaście złotych. 
 
Gdy lokal gastronomiczny zostanie dostosowany do wymagań będzie mógł przyjmować stacjonarnych klientów. Koronawirus znacznie ograniczył działanie restauracji, jednak nie można dopuścić do tego, by życie w lokalu całkowicie zamarło. Wprowadzenie powyższych zmian pozwoli na uzyskanie namiastki normalności w naszej restauracji.   
 
Kontakt do nas:

tel. (12) 656-51-58 lub sprzedaz@escsa.pl

Dodane przez PM

   

Wybrane przez nas

Najpopularniejsze w miesiącu