zmień dział






Kasa samoobsługowa – nowy trend w sprzedaży detalicznej

Kasa samoobsługowa – nowy trend w sprzedaży detalicznej

Data publikacji: . Zaaktualizowano: 2022.11.29

  1. Samoobsługa - nowy trend z korzyścią dla sklepów i kupujących
  2. Czym jest kasa samoobsługowa?
  3. Popularność samoobsługowych zakupów.
  4. Kasa samoobsługowa tylko do dużych marketów?
  5. Kasa samoobsługowa cena
  6. Kasa samoobsługowa a kiosk samoobsługowy

Samoobsługa - nowy trend z korzyścią dla sklepów i kupującychkasa samoobslugowa

Trendy automatyzacji i samoobsługi sukcesywnie wkraczają do wielu branż - bardzo szybko znalazły też swoje miejsce w branży detalicznej. Patrząc z perspektywy ciągle rosnących ilości kas samoobsługowych w sklepach sieciowych, klienci pokochali samodzielne skanowanie produktów.  
Prognostyczne, badania Global Market Insights mówią o tym, że do 2027 r. wartość światowego rynku kas samoobsługowych wyniesie ponad 6,5 miliarda dolarów - zatem perspektywa robi wrażenie.

 

Początkowo w marketach pojawiało się jedno, czasami dwa stanowiska samoobsługowe, do których najchętniej podchodzili tylko młodzi ludzie.   Obecnie kas samoobsługowych przybywa, a średnia wieku konsumentów samodzielnie skanujących produkty, zdecydowanie podwyższyła się.

Sieci Carrefour i Auchan w ostatnim czasie w wielu swoich marketach zwielokrotniły powierzchnię przeznaczoną na kasy samoobsługowe kosztem klasycznych stanowisk kas taśmowych, obsługiwanych przez kasjerów. W jednym sklepie występuje już nie kilka, a kilkadziesiąt kas samoobsługowych.
Te zmiany wywołane są coraz większym przekonaniem polskich konsumentów do zakupów samoobsługowych, co w konsekwencji przyczynia się, między innymi, do rozładowywania kolejek - czyli korzyści dla dwóch stron - konsumenta i przedsiębiorcy.

Ale zacznijmy od początku - czym właściwie są kasy samoobsługowe i skąd bierze się ich popularność?

Czym jest kasa samoobsługowa?

Kasa samoobsługowa to dokładniej samoobsługowe stanowisko sprzedażowe obsługiwane przez kupującego. W standardzie kasa samoobsługowa składa się z ekranu dotykowego, drukarki fiskalnej, wago-skanera (lub wagi i skanera), manualnego czytnika kodów  kreskowych, terminala płatniczego oraz dwóch blatów - jeden na koszyk lub torbę zakupową, drugi - odbiorczy z wbudowaną wagą, na zeskanowane już produkty.

Mózgiem kasy samoobsługowej jest dedykowane oprogramowanie sprzedażowe, które korzystając z zaimplementowanej bazy w ekspresowym tempie łączy procesy skanowania, ważenia, kalkulacji oraz rozliczenia płatności.  Dodatkowo sprawia, że obsługa staje się intuicyjna - komunikując głosowo lub poprzez wyświetlane na ekranie treści, płynnie przeprowadza konsumenta przez cały proces zakupowy. Co ma olbrzymi wpływ na rosnącą popularność zakupów samoobsługowych.

Popularność samoobsługowych zakupów.

Dlaczego klient wybiera samoobsługę?

Pierwszym aspektem jest zdecydowanie mniejsza kolejka do stanowisk samoobsługowych. Wynika to prawdopodobnie z tego, że jeszcze nie wszyscy przekonali się do tej formy robienia zakupów - nie zmienia to faktu, że popularność wzrasta w zawrotnym tempie. Już nie tylko młodzi, ale i starsze osoby, widząc prostotę obsługi decydują się na samoobsługowe zakupy.

Kolejnym aspektem jest wspomniana prostota, a dokładniej intuicyjność kas samoobsługowych i bieżący monitoring rachunku. Dzięki wspomnianym instrukcjom, gładko przechodzimy przez proces zakupowy, nie zapominając nawet o zeskanowaniu karty lojalnościowej oraz finalnie wybierając dogodną formę płatności bezgotówkowej.
Bezpieczeństwo zakupów - ten argument doceniany był zwłaszcza podczas pandemii. Można by rzec, że właśnie wtedy kasy samoobsługowe zyskały na popularności.

 

Dlaczego przedsiębiorcy lubią kasy samoobsługowe?

Obraz przedstawiąjacy kasa samoobsługowa-nowy trend w sprzedaży detalicznej

 

O zmniejszeniu kolejek już wspominaliśmy w kontekście konsumentów - ten właśnie argument sprawia, że nasz sklep zostanie wybrany przez rzesze osób, którym zależy na (szybszym) czasie robienia niezbędnych zakupów - przecież nikt nie lubi stać w kolejkach.

Patrząc z perspektywy ciągle rosnących kosztów zatrudnienia, a także faktu, że coraz ciężej o dobrze wyszkolony, szybki i szanujący obsługę klienta personel, przedsiębiorcy doceniają ,,pracownika", w postaci urządzenia sprzedażowego samodzielnie obsługiwanego przez ich klienta.

Czy kasjer idzie do zwolnienia? Niekoniecznie! W czasie, kiedy nasi pracownicy zwolnieni są z obsługi kasy, mogą zostać delegowani do innych zadań - chociażby wykładania towaru na półki czy przygotowywania list zamówień - wtedy dostrzeżemy także wzrost produktywności pracowników.

 

 

Kasy samoobsługowe nie są w pełni samoobsługowe - wymagają obsługi ze strony personelu. Akceptowanie produktów alkoholowych, wymiana rolek paragonowych czy po prostu bieżący monitoring procesów zakupowych i wsparcie obsługi to rola koordynatora kas.
W tym kontekście warto zwrócić uwagę na to, iż w przypadku np. wielu kas wymagana jest obsługa tylko 1 osoby,  co wiąże się również z mniejszym zapotrzebowaniem na personel i mniejszym zapotrzebowaniem powierzchniowym (stanowisko kasy samoobsługowej jest zdecydowanie mniejsze od tradycyjnego z taśmą podawczą). Dzięki temu generujemy niższe koszty dla sklepu.

Można by rzec, że kasa samoobsługowa to nienaganny ,,Pracownik" pracujący nawet 24/h, zna wszystkie kody i każdemu dziękuje za zrobione zakupy, a do tego jest bardzo szybko zawracającą się inwestycją biznesową i wsparciem wizerunkowym.

Kasa samoobsługowa tylko do dużych marketów?

Zdecydowanie nie! Kasa samoobsługowa doskonale sprawdzi się także w małych sklepach, gdzie właściciel musi ,,walczyć" o każdy metr powierzchni. Dzięki modułowości niektórych rozwiązań oraz ich gabarytom można ją zainstalować na naprawdę małej powierzchni. Doskonałym przykładem są sklepy Żabka, które jak wiemy nie słyną z wielkości powierzchniowych swoich obiektów, a gdzie coraz częściej spotykamy kasy samoobsługowe.

Dodatkowym atutem jest fakt, że nawet w przypadku, gdy na zmianie jest jeden kasjer, to wykorzystując kasę samoobsługową jest w stanie spokojnie wykładać towar w czasie gdy nasi klienci sami realizują swoje zakupy.

Kasa samoobsługowa cena

Ceny kas samoobsługowych zasadniczo różnią się od siebie - wszystko uzależnione jest od rodzaju kasy, komponentów oraz funkcjonalności.

Na rynku ceny wahają się od 25 tyś. zł do ponad 50 tyś. zł.
Nie jest to mały wydatek, jednak patrząc z perspektywy szybkiego zwrotu z inwestycji (biorąc pod uwagę koszty związane z zakupem tradycyjnego stanowiska kasowego oraz zatrudnieniem kasjera) oraz perspektywy przyszłości, to to rozwiązanie jest doskonałym przedsięwzięciem biznesowym.

Tańszym ,,odpowiednikiem" kas samoobsługowych są kioski samoobsługowe, o których pisaliśmy w naszym artykule ,,Kiosk samoobsługowy nie tylko przyspieszy obsługę klienta" - czy one sprawdzą się w naszym przedsiębiorstwie?

Kasa samoobsługowa a kiosk samoobsługowy

Czym różni się kasa samoobsługowa od kiosku samoobsługowego?

Teoretycznie przeznaczenie jest to samo - Konsument samoobsługowo robi zakupy, płaci i wychodzi.

Obydwa urządzenia mogą przyspieszyć obsługę klienta, ale i obydwa różnią się wyglądem oraz zaawansowaniem technologicznym. Na pewno, przed wyborem odpowiedniego rozwiązania należy wziąć pod uwagę rodzaj asortymentu oraz prowadzonego biznesu.

Przyglądnijmy się charakterystycznym cechom obydwu urządzeń samoobsługowych:

Fotografia zawierająca kasa samoobsługowa-nowy trend w sprzedaży detalicznejKasa samoobsługowa

- doskonale sprawdza się w miejscu, gdzie jest duża różnorodność produktów i wymagana jest kalkulacja wagowa produktu

- przyspiesza obsługę - ogranicza tworzące się kolejki

- jest zdecydowanie mniejsza od tradycyjnego stanowiska kasowego

- dzięki komunikatom głosowym oraz graficznym pozwala na intuicyjną obsługę przez konsumenta

- dzięki koszykowi odbiorczemu pozwala na zrobienie dużych zakupów produktowych, a nie tylko zamówienie i opłacenie

-  posiada wagę kontrolną - dzięki temu wiemy, że wszystkie produkty zostały zeskanowane i nic ponadto nie zostało wrzucone do koszyka odbiorczego. Ogranicza to nam ewentualną kradzież produktów

  - nawet przy natężonym ruchu pozwala na łatwe kontrolowanie procesów zachodzących na kasie - wyposażona jest w elementy sygnalizacyjne - świetlne i/lub dźwiękowe

- może pracować 24/h

- dzięki mobilnemu stanowiskowi dowodzenia koordynator kas nie musi podchodzić do danego urządzenia aby potwierdzić np. wiek osoby kupującej alkohol

 

Kiosk samoobsługowy

Grafika o tematyce kasa samoobsługowa-nowy trend w sprzedaży detalicznejO działaniu samoobsługowego kiosku sprzedażowego pisaliśmy już na łamach naszego bloga. 

Teraz w skrócie opiszemy na co warto zwrócić uwagę:

- idealny do miejsc, gdzie kupowane są produkty na zamówienie wydawane przez obsługę (fast food, sklepy odzieżowe lub obuwnicze), usługi (wydawanie numerów kolejkowych) lub jako biletomat.

- przyspiesza obsługę - ogranicza tworzące się kolejki

- często posiada bardzo duży, czytelny graficznie ekran

- wgrane oprogramowanie wspiera intuicyjną obsługę przez klienta

- jest stosunkowo małym urządzeniem, niepotrzebującym dużej powierzchni roboczej jak w przypadku tradycyjnego stanowiska kasowego czy recepcyjnego

- potrafi pracować 24/h

- brak koszyka odbiorczego i wagi kontrolnej sprawia, że ... musimy zaufać kupującym

- trudny do nadzorowania zwłaszcza przy wzmożonym ruchu

 

Patrząc z perspektywy powyższych opisów można powiedzieć, że każde z tych urządzeń ma swoje konkretne przeznaczenie i sprawdzi się w konkretnym biznesie.

Jeżeli realizujemy zamówienia na bieżąco i/lub wydawanie produktu czy wykonanie usługi odbywa się przez dedykowanego pracownika to zdecydowanie wystarczającym rozwiązaniem jest kiosk sprzedażowy.

Natomiast, jeżeli dysponujemy różnorodnym asortymentem, który zabierany z półek ma być samoobsługowo skanowany i kupowany przez klienta to zdecydowanie polecamy kasy samoobsługowe.

Warto również pamiętać, że przy wyborze odpowiedniego rozwiązania może pomóc nam profesjonalny doradca zajmujący się na co dzień wdrożeniami technologii samoobsługowych.

 

Kasy samoobsługowe szybko zaczynają ewoluować pod względem technologicznym i równie szybko rozpowszechniają się w branży retail. Można by powiedzieć, że stanowią przyszłość zakupową na świecie.

Możliwości wynikające z postępującego rozwoju technologicznego pchają nas w stronę totalnej samoobsługowej automatyzacji, wręcz autonomizacji, czego przykładem są obecne już na polskim rynku bezobsługowe sklepy autonomiczne. Konsument może wejść do sklepu, wziąć towar i wyjść... a na jego koncie bankowym pojawi się rachunek za zakupy - brzmi jak science fiction? Nie... To teraźniejszość!

 

Chcesz dowiedzieć się więcej? 

Skontaktuj się z naszym doradcą: 
 
Tel.:    +48 12 656 51 58  w.45
e-mail:      sprzedaz@escsa.pl